06/11/2013

Mediahuis stelt toekomstplan voor

Tijdens een Bijzondere Ondernemingsraad op 6 november heeft het management van Mediahuis zijn intenties rond het toekomstplan en de organisatiestructuur van het nieuwe mediabedrijf voorgesteld.

Op 25 oktober jl. kregen Corelio en Concentra van de Belgische Mededingingsautoriteit goedkeuring voor de oprichting van Mediahuis. Via de nieuwe onderneming wordt een schaalvergroting gerealiseerd die noodzakelijk is om de nieuwsmerken en de digitale activiteiten van beide groepen competitief te houden in het snel wijzigend en internationaliserend medialandschap.

“Mediahuis wordt gebouwd op de expertise, de merken en de sterke marktposities die de mediabedrijven Corelio en Concentra de voorbije jaren hebben verworven”, aldus Gert Ysebaert, CEO van Mediahuis in een persmededeling. “Tegelijkertijd wordt het een nieuw bedrijf met een heldere focus. Wij investeren onze middelen, energie en creativiteit in relevante mediamerken. Zowel in print als digitaal.”

Het toekomstplan van Mediahuis dat vandaag aan de sociale partners en de medewerkers wordt voorgesteld, steunt op vier pijlers. Mediahuis formuleert zijn intenties als volgt:

1.

Mediahuis wil volop investeren in wat elk van zijn vier nieuwsmerken – Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, Het Belang van Limburg en De Standaard – uniek maakt. Daarnaast wil het bedrijf een belangrijke besparing realiseren door de titels maximaal te laten samenwerken op alle andere terreinen. Voor elk van de nieuwsmerken ligt een duidelijk inhoudelijk project op tafel.

Het Nieuwsblad is het grootste nieuwsmerk van Mediahuis, zowel in print als online.

De redactie van Het Nieuwsblad krijgt een nieuwe organisatiestructuur die het mogelijk maakt een nog betere krant te maken en volledig multimediaal te werken in functie van alle mogelijke platformen.

Met haar grote en goed uitgebouwde redactie zal Het Nieuwsblad kunnen functioneren als leverancier van nationaal en sportnieuws (via Sportwereld) voor de andere titels.

Gazet van Antwerpen krijgt binnen Mediahuis de mensen en de middelen om zich nog meer dan voorheen te focussen op Antwerpen. De krant zal hierdoor zijn historische positie in de metropool meer dan ooit kunnen waarmaken. De krant blijft eveneens sterk aanwezig in de regio’s Kempen en Mechelen. Door een intense samenwerking met Het Nieuwsblad kan de lezer van Gazet van Antwerpen rekenen op een uitstekende nationale en internationale verslaggeving en het sterkste sportnieuws.

Het Belang van Limburg is en blijft de totaalkrant voor alle Limburgers. Er wordt voortgebouwd op de unieke marktpositie van de titel. Daarnaast biedt Mediahuis Het Belang van Limburg de kans om zich sterker digitaal te ontwikkelen. Dankzij de samenwerking met de andere titels binnen Mediahuis beschikt de krant over een rijke bron van nationaal, internationaal en sportnieuws.

De Standaard krijgt als leidende kwaliteitskrant binnen Mediahuis onverminderd de mogelijkheid om zich journalistiek te ontwikkelen en voorop te lopen in innovatieve initiatieven. De Standaard zal op dit vlak de inspirator kunnen zijn voor de andere titels. De historische samenwerking met Het Nieuwsblad kan nu worden uitgebreid naar de andere media binnen de groep.

Door de eigenheid van elk nieuwsmerk uit te diepen, zullen de titels ook aantrekkelijk blijven voor de adverteerders. Mediahuis biedt met zijn portfolio van sterke merken nieuwe mogelijkheden om snel en efficiënt verschillende doelgroepen te bereiken, zowel in print als online. De mogelijkheden voor regionale en lokale adverteerders breiden uit door de diepe lokale verankering van de Mediahuis titels.

2.

Mediahuis zal met een portfolio van sterke merken in nieuws en classifieds de leiding nemen in digitale media. Op die manier bouwt het bedrijf actief aan de media van morgen.

Mediahuis zal elk nieuwsmerk ontwikkelen op alle mogelijke digitale platformen. Daarom zal elk merk blijven beschikken over een open gratis site met aangepast nieuws. Parallel hiermee wordt het een topprioriteit van Mediahuis om te investeren in digitale kwaliteitsjournalistiek die betalend moet zijn.

Mediahuis zal zijn portfolio van digitale classifieds stroomlijnen. Met de verdere ontwikkeling van de merken Jobat, Hebbes, Zimmo en Vroom wil Mediahuis inzake immo, jobs en auto marktleider of op zijn minst de belangrijkste challenger zijn.

3.

In functie van een efficiënte samenwerking tussen verschillende redacties en ondersteunende afdelingen is het de intentie om Antwerpen tot de hoofdzetel van Mediahuis te maken. De vestigingen in Hasselt en Groot-Bijgaarden blijven eveneens behouden.

Het redactionele project voor de nieuwsmerken vereist een nauwe samenwerking, vooral tussen Het Nieuwsblad en Gazet van Antwerpen. Daarom is het de bedoeling om deze twee redacties samen te brengen in Antwerpen. Mediahuis beschikt hier over een hedendaags mediagebouw met een modern redactieplatform en alle faciliteiten om multimediaal te werken. Ook de meeste ondersteunende diensten worden op de hoofdzetel in Antwerpen gehuisvest, dichtbij de grootste redactie.

Gezien het belang van een lokale aanwezigheid in Brussel, blijven de redactie van De Standaard en de nationale advertentieafdeling in Groot-Bijgaarden.

Het Belang van Limburg blijft om evidente redenen in Hasselt.

4.

Mediahuis is organisatorisch het resultaat van de fusie van twee bedrijven. De doelstelling is te besparen op dubbele functies en systemen en toch een doeltreffende en wendbare organisatie te zijn.

Enkel door het realiseren van slimme synergieën zal Mediahuis een rendabel en gezond bedrijf kunnen worden. Het plan dat voorligt voorziet de intentie om te komen tot een vermindering van 205 functies (20% van het huidige personeelsbestand). Mediahuis heeft met zijn sociale partners de onderhandelingen over het plan ingezet.

Met dit toekomstplan wil Mediahuis zijn sterke merken alle kansen bieden op een duurzame toekomst, met behoud van hun grootst mogelijke eigenheid. Gert Ysebaert: “Mediahuis wil verder groeien als een innovatief bedrijf dat toonaangevend is in de digitale evolutie. De oprichting van Mediahuis en de uitvoering van het toekomstplan vormen de beste garantie voor de duurzaamheid van onze titels in een lokaal verankerd bedrijf.”

 

25/10/2013

Belgische Mededingingsautoriteit geeft Corelio en Concentra goedkeuring voor de oprichting van het Mediahuis

Antwerpen/Hasselt/Brussel, 25 oktober 2013. Het Mededingingscollege van de Belgische Mededingings-autoriteit heeft vandaag de oprichting goedgekeurd van het nieuwe bedrijf Mediahuis door Corelio en Concentra. Het Mededingingscollege heeft deze toelating gegeven nadat de partijen zich verbonden tot het volgende voor een periode van vijf jaar:

“De Aanmeldende Partijen verbinden er zich toe dat alle krantentitels behouden blijven en dat alle krantentitels over een voldoende uitgebouwde redactie van journalisten en/of correspondenten zullen beschikken, inhoudelijk aangestuurd door een eigen hoofdredactie, die minstens bestaat uit een voltijdse en specifiek aan de respectievelijke titels toegewezen hoofdredacteur, commentator, chef eindredactie, chef politiek of chef regio en een eindverantwoordelijke vormgeving.
Verder verbinden de Aanmeldende Partijen er zich toe om het verspreidingsgebied van Gazet van Antwerpen in de provincie Antwerpen te verzekeren aan lezers en adverteerders, onder meer via een voldoende uitgebouwde regionale en lokale berichtgeving.”

Corelio en Concentra hebben op 27 juni van dit jaar hun voornemen aangekondigd om hun kranten en digitale uitgeefactiviteiten samen te brengen in een nieuw bedrijf. De onderneming is een joint venture waarin beide groepen participeren ten belope van respectievelijk 62% (Corelio) en 38% (Concentra).

Via de nieuwe onderneming realiseren Corelio en Concentra een schaalvergroting die noodzakelijk is om de merken van beide groepen competitief te houden in het snel wijzigend en internationaliserend medialandschap.

Gezien de omvang van het initiatief moesten Corelio en Concentra dit nieuwe samenwerkingsverband aanmelden bij de Belgische Mededingingsautoriteit. Deze instantie heeft het dossier de voorbije maanden grondig onderzocht en heeft het dus vandaag goedgekeurd. Corelio en Concentra zijn verheugd over deze beslissing en kunnen vanaf nu een nieuw hoofdstuk toevoegen aan de rijke geschiedenis van hun merken.

Het Mediahuis wordt de koepel boven het portfolio van de sterke nieuwsmerken De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg en van digitale merken zoals Jobat, Hebbes.be, Zimmo.be en Vroom.be. De bundeling van expertise, visie en doelgericht ondernemen maakt dat het bedrijf de toegenomen concurrentiedruk op de (inter)nationale mediamarkt het hoofd kan bieden. Dit zal opportuniteiten bieden voor zowel de lezer als de adverteerder.

Vandaag wordt een overleg met de ondernemingsraad gepland. In de daaropvolgende dagen en weken worden de medewerkers geïnformeerd over de concrete plannen en structuur van het Mediahuis.

www.corelio.be
www.concentra.be

Voor bijkomende informatie:

Corelio Luc Missorten, +32 2 467 25 05
Concentra Marc Vangeel, +32 11 87 84 27

05/09/2013

Het Nieuwsblad lanceert nieuwe tabletkrant

Het Nieuwsblad heeft als eerste populaire krant een stevige stap vooruit gezet in de ontwikkeling van digitale kranten. Voortaan verschijnt de krant ook in een aangepaste versie voor tablets. De inhoud blijft dezelfde als bij de papieren krant, maar de leeservaring is aangepast aan tablet en iPad. Wie nog geen abonnee is, kan deze tabletkrant gratis uitproberen tot 20 september.

tabletkrant

‘De nieuwe app is specifiek ontwikkeld voor tablets’, zegt hoofdredacteur Liesbeth Van Impe. ‘Zo kan de lezer extra achtergrondinformatie oproepen, video’s en meer foto’s bekijken bij een artikel. De herkenbaarheid van de papieren krant blijft behouden, maar wordt aangevuld met extra content en interactiviteit. Alle troeven van de tablet worden benut voor een unieke leeservaring.’

Bijna de helft van de Vlaamse gezinnen heeft intussen een tablet op de salontafel liggen. Het Nieuwsblad is de eerste populaire krant die uitpakt met een aangepaste krant voor deze tabletgebruikers. ‘Tot hiertoe was er enkel een pdf-versie van de krant beschikbaar op tablet’, zegt Patrick Saliën, Digital Manager van Het Nieuwsblad. ‘Met deze app verbetert het leesgemak drastisch. Elke pagina, elk artikel is aangepast aan het formaat van het toestel. Uiteraard blijft ook de pdf-versie nog beschikbaar.’

Tot 20 september kan iedereen gratis de vernieuwde tabletkrant uitproberen op www.nieuwsblad.be/tabletkrant. Intekenen op dit uniek aanbod kan tot 15 september. Lezers van de papieren krant hebben reeds toegang tot de tabletkrant.

De tabletkrant is beschikbaar voor:

– iPad en iPad mini (minstens IOS6 vereist op uw iPad, daarom niet beschikbaar voor de iPad1)

– Android (minstens versie 2.3.3 vereist, en op toestellen vanaf 10 inch)

 

Bekijk hier het introductiefilmpje.

02/05/2013

Jaarverslag 2012

Onze nieuwsmerken kenden in 2012 een topjaar, met zowel een sterke verkoop als een stijgend marktaandeel. Daarentegen waren de resultaten uit de advertentieverkoop teleurstellend, zeker in de tweede jaarhelft. Tegen het einde van het jaar hebben we beslist om de huis-aan-huisbladen om te vormen naar een nieuw, meer toekomstgericht project onder de naam Rondom en Proximag. Dit project en een aantal andere kostenbesparende initiatieven brachten evenwel belangrijke eenmalige kosten met zich mee die wogen op het financieel jaarresultaat.

Luc Missorten
Chief executive officer

Bekijk hier het jaarverslag.

09/03/2013

Het Nieuwsblad versterkt weekendkrant met sportmagazine

Het Nieuwsblad is de sportkrant van Vlaanderen en onderstreept dat met de lancering van een gloednieuw sportmagazine Fan!. Bovenop het vertrouwde sportaanbod krijgen de lezers van Het Nieuwsblad vanaf half maart elke zaterdag een gratis glossy magazine dat de sportbeleving centraal stelt. Fan! volgt onze sporthelden op de voet, kijkt mee achter de schermen van de topsport en brengt verhalen en informatie die je nergens anders leest.

Het nieuwe sportmagazine leeft mee met de sporters en hun supporters. Het versterkt Het Nieuwsblad als de onmisbare sportkrant en maakt de weekendkrant nog rijker. Tegelijk wordt de zaterdagkrant en het katern Sportwereld in een nieuw jasje gestoken.

Het Nieuwsblad wordt zo met het extra katern Weekend, Het Nieuwsblad Magazine, Sportwereld en voortaan ook het sportmagazine Fan! de meest complete weekendkrant voor het hele gezin.

Het Nieuwsblad brengt ook als enige titel een zondagskrant uit voor wie zeven dagen op zeven nieuws en sport op de voet wil volgen. Vanaf half maart wordt volop ingezet op de digitale zondagskrant – op tablet of via de PC. Het Nieuwsblad speelt hiermee in op de vraag van de lezer naar een ruime en vlotte verspreiding van de zondagskrant die overigens gratis samen met het abonnement wordt aangeboden. De zondagseditie in gedrukte vorm wordt niet meer verspreid.

Met deze nieuwe initiatieven is Het Nieuwsblad meer dan ooit de krant die de Vlamingen boeit, verrast en informeert.

25/01/2013

De Standaard pakt uit met nieuwe krant

De Standaard vernieuwt de krant vanaf maandag 28 januari. De layout brengt meer helderheid, transparantie en eenvoud. De lezer zal een frissere, aangenamere en mooiere krant vinden, die meer overzicht en ingangen biedt. Het wordt makkelijker navigeren door de krant.

nieuwe_ds2

Maar vooral inhoudelijk heeft de redactie aan de krant gesleuteld. Economie speelt een steeds grotere rol in ons leven, dus ook in De Standaard. De lezer zal vroeger in de krant meer nieuws en duiding over economie aantreffen. dS2, de uitneembare cultuurkatern, wordt dikker en veelzijdiger. De Standaard versterkt haar positie als leidende cultuurkrant. Ze behoudt haar grote aandacht voor media en nieuwe media, met uitgebreide aandacht voor TV & Media en een nieuwe dagelijkse & spitante TV-column. Elke werkdag serveert de wetenschapsredactie van De Standaard twee pagina’s Wetenschap. En in de nieuwe rubriek Hart&Hoofd besteedt de redactie elke dag twee pagina’s aan achtergrondstukken over psychologie, zingeving en relaties.

Met een stevige brok Opinie organiseert De Standaard het toonaangevende debat in Vlaanderen, met de scherpste pennen en botsende meningen van de vooraanstaande opiniemakers. Opinie krijgt een upgrade en wordt via de achterpagina de tweede ingang tot de krant. Op die achterpagina belicht de redactie van De Standaard het debat van de dag met een greep uit sociale media, brieven en beknopte reacties.

De redactie van De Standaard beoogt met deze operatie een onverwachtere krant. De Standaard is zich de voorbije jaren voortdurend blijven heruitvinden, zowel in print als digitaal. De voorbije twee jaar bijvoorbeeld waren er een aangepaste layout voor iPad en mobiele toestellen, een nagelnieuw Weekblad op zaterdag en een vernieuwde De Standaard Magazine en De Standaard der Letteren.

01/01/2013

Het Nieuwsblad en L’Avenir verstevigen lokale aanwezigheid met grootste gratis magazine in België

De redacties van Het Nieuwsblad/De Gentenaar en L’Avenir brengen vanaf 1 januari 2013 een nieuw gratis lokaal magazine op de markt onder de naam “Het Nieuwsblad-Rondom” in Vlaanderen en “Proximag-Lavenir.net” in Franstalig België.

Het Nieuwsblad Rondom / Proximag Lavenir.net

Het nieuwe magazine wordt huis-aan-huis verspreid op meer dan 3.500.000 exemplaren in het noorden en het zuiden van het land. Het wordt daarmee meteen de publicatie die het grootst aantal Belgen bereikt.

Het gratis magazine verschijnt op 76 lokale edities; in het merendeel van de edities gebeurt de verspreiding  tweewekelijks en in sommige regio’s wekelijks. Dankzij dit groot aantal edities zal het magazine veel (hyper)lokale informatie bevatten die de dagelijkse regionale berichtgeving in Het Nieuwsblad en L’Avenir perfect aanvult.

Uit onderzoek dat Corelio voerde bij lezers en adverteerders blijkt dat de markt vragende partij is voor een magazine met veel kwalitatieve lokale info. Uit datzelfde onderzoek is voorts ook een duidelijke voorkeur gebleken voor een magazine in glossy-uitvoering.

Dit nieuwe project is uniek binnen het Belgische medialandschap en past binnen de ambitie van de Corelio- groep om op alle fronten te innoveren.  Deze vernieuwing betekent wel dat de huidige huis-aan-huispublicatie binnen de groep, Passe-Partout, vanaf 1 januari volgend jaar verdwijnt.

“Onze Nederlandstalige en Franstalige nieuwsmerken verwierven een sterke positie op de lezersmarkt zowel in print als digitaal”, aldus  Luc Missorten, CEO van Corelio. “Die mooie uitgangspositie willen we nu volop benutten om nog beter in te spelen op de vraag van lokale adverteerders. Door alle sterktes binnen onze groep te combineren kunnen we een uniek print- en digitaal aanbod uitwerken voor de lokale adverteerder. Geen enkele Belgische concurrent-uitgever kan immers de combinatie voorleggen van een uitgebreid lokaal verkoopsteam (zoals de Passe-Partout-medewerkers), kwalitatieve lokale content (Het Nieuwsblad en L’Avenir) en lokale digitale producten (gemeentesites op L’Avenir.net en Nieuwsblad.be, CitySecrets.be en PlusPlus.be). “

De regionale verkoopteams binnen Corelio Connect en de lokale verkoopteams binnen Passe-Partout  smelten samen tot Connect Regional dat zal instaan voor een multimediaal aanbod voor de lokale adverteerder. ”Zo beantwoorden we aan de vraag van adverteerders naar één contactpersoon binnen Corelio voor al hun lokale advertentiebehoeften, zowel in print als digitaal”, benadrukt Yves Craen die Corelio Connect Regional zal leiden.

19/12/2012

Vlaamse surfers houden van Corelio-nieuwssites

Nieuwsblad.be is voor de tweede keer op rij uitgeroepen tot ‘Nieuwssite van het Jaar’. In de jaarlijkse verkiezing, georganiseerd door computerblad Clickx Magazine, gaat Nieuwsblad.be De Standaard Online vooraf.

nb_sitevanhetjaar

De redactie van Clickx Magazine stelde een lijst op van tien verkiesbare sites binnen verschillende categorieën. Het publiek – goed voor 70 procent van de stemmen – én een professionele jury hakten de knopen door. Bijna 68.000 surfers brachten hun stem uit en verkozen voor het tweede jaar op rij Nieuwsblad.be tot allerbeste in de categorie ‘Nieuws en duiding’.

“Goed samenwerken loont”, zegt een trotse hoofdredacteur politiek Liesbeth Van Impe. “Dat hebben we bewezen tijdens de gemeenteraadsverkiezingen op 14 oktober: toen waren we zowel online als op papier afgetekend de grootste. Elke dag opnieuw zorgt de samenwerking voor een gevarieerde site met algemeen nieuws, sportverslaggeving en voor elke gemeente een eigen site.’

Nieuwsblad.be gaat verder op de ingeslagen weg, verzekert sitemanager Patrick Saliën. “We brengen in de toekomst een nog uitgebreidere sportverslaggeving en versterken onze regioberichtgeving met informatie uit het gloednieuwe huis-aan-huisblad Rondom, dat begin januari het levenslicht ziet. Voorts blijft ook het algemeen nieuws uiterst belangrijk én behouden we onze link met sociaal­netwerk­sites om onze lezers voldoende entertainment te bieden.”

De Standaard Online kaapte niet alleen de tweede stek weg in de categorie ‘Nieuws en duiding’. Er waren ook eervolle vermeldingen voor De Standaard Mobile (7de in ‘Mobiele sites’) en voor De Standaard Mobilia (2de in ‘Technologie’). Jobat eindige 6de in de categorie ‘Vraag & aanbod’.

16/11/2012

De enige nieuwskrant voor 9- tot 13-jarigen

journaldesenfants

Al meer dan 20 jaar, is JDE (Le Journal des Enfants) een wekelijkse nieuwskrant voor kinderen van 9 tot 13 jaar. JDE brengt het nieuws met eenvoudige woorden, verstaanbaar en aangepast aan de leeftijdsgroep.

Elke vrijdag weer, duiken ruim 100.000 kinderen van 9 tot 13 jaar in de actualiteit, dankzij JDE.

De doelstellingen zijn duidelijk: bij kinderen de “goesting” naar communicatie ontwikkelen, de wereld waarin ze leven opentrekken en hen vooral leesplezier bijbrengen, samen met de zin tot het uitwisselen van ideeën.

Meer informatie over JDE vind je op www.lejde.be.