27/06/2012

Digitale focus voor The Bulletin

The BulletinThe Bulletin, het referentiemagazine voor expatriates dat al vijftig jaar een toonaangevende rol speelt in leven en werk van de internationale gemeenschap in België, trekt vanaf juli 2012 volop de digitale kaart.

“De beslissing om The Bulletin versneld in de richting van de online markt te ontwikkelen, is ingegeven door de snelheid waarmee onze lezers en adverteerders de afgelopen jaren vertrouwd geraakten met onze digitale producten”, aldus het management van Ackroyd Publications, uitgever van The Bulletin.

TheBulletin.be, vandaag de meeste succesvolle webpublicatie voor Belgische expats, ondergaat in de zomermaanden een grondige facelift en wordt onder meer uitgebreid met een aantal nieuwe communitytools.

Thebulletin.be zal zo verder evolueren tot de praktische gids bij uitstek voor de internationale gemeenschap in België, gemaakt door en voor de leden van de gemeenschap zelf en gecoördineerd door een community manager.

Het gedrukte tweewekelijkse magazine zal vanaf juli niet meer verschijnen. De overstap van print naar online gaat gepaard met een reorganisatie binnen de redactionele teams.

Populaire gidsen zoals ‘Newcomer’, ‘Expat Directory’ en ‘Education Guide’ blijven zowel in print als digitaal verschijnen.

15/05/2012

2011: Corelio bevestigt leiderschap in print, versterkt digitale activiteiten en investeert in audiovisuele diversificatie

De uitstekende prestatie van zijn drie nieuwsmerken (De Standaard, Het Nieuwsblad/De Gentenaar, L’Avenir) op de lezersmarkt, zowel in print als digitaal, lagen ook dit jaar aan de basis van de knappe bedrijfsresultaten die Corelio in 2011 liet optekenen.

Leiderschap bevestigd op nationale krantenmarkt

Corelio verkocht in België het voorbije jaar dagelijks gemiddeld 450.014 kranten en blijft met een marktaandeel van 33,6% (+0,6%) de grootstekrantenuitgever van het land.

Het Nieuwsblad/De Gentenaar (+1,4%) bevestigde de stijgende verkooptrend die reeds in 2010 was ingezet, en was het afgelopen jaar in absolute aantallen zelfs de sterkste stijger in de nationale krantenmarkt. De inhoudelijke accenten op nieuws, sport en regio, samen met de formaatwijziging die werd doorgevoerd, droegen bij tot het gebruiksgemak van de krant en werden dus door de lezer duidelijk geapprecieerd.

In het kwaliteitssegment vestigde De Standaard (+3,4%) nog maar eens een nieuw record want nooit eerder kochten zoveel mensen De Standaard. Geheel in haar traditie van radicaal vernieuwen en voorop lopen, lanceerde de redactie van De Standaard eind augustus als eerste een dS Weekblad bij de weekendkrant.

Aan Franstalige zijde  bleek L’Avenir (-1,6%) consequent voorrang geven aan inhoud en lokale informatie. Het zag zijn marktaandeel stijgen van 21,8 naar 22,2% en toont zich zo de meest stabiele speler in een jammer genoeg dalende Franstalige krantenmarkt.

Geslaagde digitale versnelling

2011 stond in het teken van innovatie en digitale versnelling.

Naast het consolideren van de sterke positie van onze nieuwsmerken op de printmarkt zijn we er het afgelopen jaar met het project Digitale Versnelling ook in geslaagd om significante groei te realiseren in het bereik van onze digitale media.  Met vooral de  krantensites en Jobat.be als locomotief kon Corelio de jongste maanden op nationaal vlak een leiderspositie als digitale uitgever uitbouwen. Alle online nieuws- en classifiedsmerken samen  bouwden een bereik op van meer dan één miljoen unieke bezoekers. Dit cijfer vormt de bekroning van een jaar lang intensieve focus op redactionele inspanningen, creatieve marketing en belangrijke investeringen in technologie. Deze sterke digitale ontwikkeling werd voorts ondersteund door bijkomende redactionele innovaties op mobiele dragers en tablets zoals de verbeterde digitale editie van De Standaard die in aanzienlijke mate bijdroegen tot gebruiksvriendelijkheid.

Naast deze investeringen in het digitale segment blijft Corelio ook volop gaan voor innovatie in zijn printmerken, getuige dS Weekblad, het vernieuwde dS Magazine, de verhoogde redactionele inspanningen binnen Het Nieuwsblad/De Gentenaar voor sport en regionaal, en de vernieuwde weekendbijlage Deuzio waarmee  L’Avenir uitpakte.

Audiovisuele diversificatie versterkt portfolio

Corelio slaagde er in juni 2011 in om met de bestaande partners binnen De Vijver Media (Wouter Vandenhaute en Erik Watté) en Sanoma de commerciële zenders VT4 en VIJFtv te verwerven. De Vijver Media, dat naast de SBS-zenders ook de productiehuizen Woestijnvis/deMensen (40%) en Humo in zijn portfolio heeft, wordt zo meer dan ooit de thuishaven voor creatief talent in Vlaanderen.

Nog in het audiovisuele segment noteerden we het afgelopen jaar terug een aanzienlijke groei van het aantal luisteraars voor Radio Nostalgie en dit zowel in het zuiden als het noorden van het land met marktaandelen van respectievelijk 10,9 % en 6,6% (tegenover resp. 9,2% en 5,9% in de vorige wave).

Creatieve aanpak van advertentiemarkt

De advertentiemarkt kwam aanvankelijk heel sterk op gang maar vertraagde ingevolge de Euro-crisis in de tweede helft van het jaar. De salesteams konden dit gedeeltelijk opvangen door creatief in te spelen op de vraag van de adverteerder onder meer door een gecombineerd aanbod van print en online.

Sterk bedrijfsresultaat

Corelio besliste om de financiële resultaten vanaf het boekjaar 2011 onder IFRS te rapporteren en dus niet langer onder Belgian GAAP. Teneinde een vergelijkingsbasis te creëren werden de jaarresultaten van 2010 eveneens naar IFRS geconverteerd.

De geconsolideerde bedrijfsopbrengsten van de groep stegen tot 388 miljoen euro in 2011, een toename met 3,6 miljoen euro ten opzichte van 2010. Het bedrijfsresultaat bedraagt 15,3 miljoen euro voor 2011, of een verbetering met 2,6 miljoen euro in vergelijking met 2010. Na verwerking van het belasting- en uitgesteld belastingresultaat bedraagt het nettoresultaat van het boekjaar 10,7 miljoen euro tegenover 7,0 miljoen euro in 2010. De operationele cashflow (EBITDA) steeg (onder IFRS) van 30,0 miljoen euro naar 34,2 miljoen euro. De financiële resultaten van De Vijver Media worden volgens de IFRS-standaard onder vermogensmutatie gerapporteerd.

De stijging van het balanstotaal in 2011 ten opzichte van 2010 is in hoofdzaak toe te schrijven aan de toename van de deelname in De Vijver Media naar aanleiding van de acquisitie van SBS Belgium.

2012: verhogen van operationele efficiëntie

Met sterke CIM-cijfers in het eerste kwartaal 2012 bevestigt Corelio de trend van het afgelopen jaar. Tegelijk blijft voorzichtigheid geboden nu de economische groei vertraagt en als gevolg daarvan ook bepaalde segmenten van de advertentiemarkt verder onder druk komen te staan. Daarom wil Corelio in 2012 prioritair investeren in zijn basisactiviteiten en blijven inzetten op operationele efficiëntie (operational excellence) met een sterke focus op klantgerichtheid en kwaliteit.

27/04/2012

Corelio Connect wint AMMA Award voor ‘Best Media Research’

Met veel genoegen nam Corelio Connect, de reclameregie van De Standaard, Het Nieuwsblad en L’Avenir op het Gala van de AMMA Awards de eerste prijs in ontvangst in de categorie ‘Best Media Research’. Deze award beloont de Word-of-Mouth studie die Corelio Connect samen met InSites Consulting organiseerde.

Word of Mouth

De WOM-studie werd in 2011 voor het 2e jaar op rij georganiseerd. Gedurende 4 weken lang werd aan 2.645 deelnemers gevraagd om hun media – en reclame-ervaringen online te rapporteren én om hun offline en online conversaties bij te houden. Zo konden al hun conversaties rond bedrijven, merken, producten, diensten en reclame in kaart gebracht worden.

‘Paid-Owned-Earned barometer’ van Ant Research voor Havas Media en het ‘Watch & Buy’ onderzoek door Nielsen voor IP TV waren de andere genomineerden binnen de categorie ‘Best Media Research’.

Onder voorzitterschap van Vanessa Van Dongen (Sales Director Orangina-Schweppes) maakte de jury gisterenavond bekend dat Corelio Connect de eerste research-prijs wegkaapte. Deze prestigieuze award is een verdiende beloning zowel voor het researchteam van Corelio Connect als voor Insites. Het WOM-model is intussen een onmisbare bron van informatie geworden voor adverteerders.

“Voor 2011 hadden we als ambitieuze doelstelling: de vaststellingen van het WOM onderzoek omzetten in bruikbare richtlijnen voor adverteerders. Dankzij het enthousiasme en de inzet van ons researchteam zijn we hierin geslaagd. Een eerste erkenning kregen we al op het ‘Print & Digital Research Forum’ in San Francisco. Deze AMMA award is nog een extra motivatie om ook de komende jaren onze innovatieve en voor adverteerders praktisch bruikbare research voort te zetten”, reageert Bart Gunst, Business & Market Intelligence Manager Advertising Corelio.

Corelio Connect won niet alleen de Award voor ‘Best Media Research’, maar eindigde ook in de top 3 voor ‘Media Saleshouse of the year’. De andere genomineerden waren ‘Brightfish’ en ‘IP België’.

“De concurrentie in beide categorieën was niet mis, en het is dan ook met veel trots dat we deze trofee in ontvangst nemen. Deze prijs is voor ons een bekroning voor onze research investeringen van de afgelopen jaren. Kwalitatieve research, innovatie, klantgerichtheid, en een uiterst professioneel team zijn de pijlers van ons succes. Deze prijs motiveert ons om in de toekomst de lat nog een stukje hoger te leggen. Dit is de uitdaging die we met een bijzonder enthousiast team aangaan”, aldus Hans De Rore, corporate director advertising Corelio.

19/04/2012

Het Nieuwsblad lanceert nu ook mobiele stadsgids

Het Nieuwsblad lanceert een mobiele applicatie voor zijn online stadsgids CitySecrets.be. Wie een smartphone heeft, vindt daarop nu altijd en overal de leukste adresjes in heel België: de beste restaurants, de leukste shops, de hipste sauna’s, de gezelligste cafés,…  De app is zowel beschikbaar voor gebruikers van een iPhone als een Android-toestel.

CitySecrets app

Corelio Publishing startte half november al met de online stadsgids CitySecrets.be. “Die websiteheeft heel wat succes,” zegt Caspar van Rhijn, director digital van Corelio. “Daar halen surfers ondertussen al elke dag inspiratie voor een dagje winkelen of een avond op stap. En laten ze hun mening achter over restaurants of wellness-zaken. Een app kon dan ook niet uitblijven. Zo moet je niet altijd achter je computer zitten om bijvoorbeeld een leuk restaurant te vinden. Waar of wanneer je ook honger krijgt: met de CitySecrets-applicatie weet je meteen waarheen.”

Voor snelle zoekers

Wie de app downloadt, kan er meteen mee aan de slag. Aangezien de smartphone weet waar de gebruiker zich bevindt, geeft de CitySecrets-app meteen de leukste zaken in de omgeving weer op kaart of in een lijstje. De resultaten verfijn je verder via filters – of je gebruikt de zoekfunctie. En wie zich op onbekend terrein bevindt, kan terugvallen op een routebeschrijving.

Voor interactieve gebruikers

Voor wie zich registreert, heeft de applicatie nog wat extraatjes in petto. Caspar van Rhijn: “Wie een profiel heeft, kan meteen een recensie of verslagje schrijven van de zaak waar hij zit. Of zijn stamcafé als ‘favoriete plek’ aanduiden, een winkel een score geven, een foto posten, … En natuurlijk deel je dat soort dingen via de app ook meteen op Facebook. Heel binnenkort zullen er ook leuke deals te vinden zijn. Een gratis koffie op je favoriete lunchadres bijvoorbeeld, of een korting in de kledingwinkel waar je graag gaat shoppen.”

Voor iPhone én Android

Het jonge Gentse bedrijf In the Pocket stond in voor de ontwikkeling. De mobiele applicatie kun je vanaf nu downloaden in de iTunes AppStore en op de Android Market.

www.citysecrets.be/app

01/03/2012

ROB-tv benoemt nieuwe hoofdredacteur

Dirk RoelensDirk Roelens (30) is vandaag benoemd tot de nieuwe hoofdredacteur van ROB-tv.

Na anderhalf jaar ervaring in de privésector; begon Dirk als journalist bij ROB-tv (2006).
In 2008 werd hij eindredacteur van het nieuws, twee jaar later ook het gezicht van het sportprogramma ‘Score op Zondag’ en daarna ‘Score op Maandag’.

“Ik ben blij met deze nieuwe uitdaging binnen het vertrouwde ROB-tv”, aldus Roelens. “Net als andere regionale zenders, voelt ROB-tv de druk van de economische crisis en de verhoogde concurrentie in het medialandschap. Hieraan kunnen we het hoofd bieden door een grotere efficiëntie, meer dynamiek en betere programma’s. Ook het nieuws gaan we in een nieuw kleedje steken. Met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht, wordt 2012 een belangrijk jaar. Onze missie is duidelijk: informeren, duiden, mobiliseren, ontspannen en ontroeren.”

Wim van Petegem, voorzitter ROB-tv: “Wij zijn verheugd dat Dirk deze uitdaging opneemt. Hij kent het huis goed maar weet ook dat verandering noodzakelijk is. De focus van het nieuws zal liggen op boeiende en relevante informatie voor iedereen die in Oost-Brabant leeft, woont en werkt.”

Roelens groeide op in Leuven en liep er ook school. Na zijn middelbare studies studeerde hij af als licentiaat Romaanse Talen aan de KUL. Aansluitend koos hij voor een postgraduaat journalistiek in Brussel.

03/02/2012

Nieuw: Sportwereld Voetbal App

Sportwereld Voetbal AppHet Nieuwsblad zet opnieuw een stap in het ontwikkelen van hoogwaardige nieuwsvoorziening. Zo lanceert het vandaag zijn gratis iPhone en Android app waarmee voetballiefhebbers geen seconde meer hoeven te missen van het voetbal in België en de rest van de wereld.

De ‘Sportwereld Voetbal App’ is een gebruiksvriendelijke applicatie met een uitgebreide mix van nieuws, liveverslaggeving en uitgebreide statistieken van meer dan 70 competities wereldwijd. Vooral de gedetailleerde statistieken geven het volgen van voetbal een extra dimensie.

Met alerts op club- en competitieniveau wordt de gebruiker continu op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen bij zijn favoriete clubs. Of hij nu thuis zit, onderweg is, op het werk, of op vakantie met het gezin, hij mist geen seconde van  het voetbalnieuws.

De Sportwereld app is nu gratis beschikbaar in de AppStore van Apple en op de Android Market.

De gebruiker kan zich ook op de alerts abonneren voor 2,99 EUR per half jaar en deze volledig naar persoonlijke voorkeur instellen.

01/02/2012

Corelio Connect lanceert nieuwe site

Corelio Connect heeft zijn website onderworpen aan een ultieme make-over. Het enige wat behouden werd, is het webadres. De nieuwe website kreeg een gebruiksvriendelijke structuur, een nieuwe straffe look én veel extra content. Zo werden o.a. de leukste campagnes toegevoegd, de beste cases van Creative Lab en de meest interessante research cases. Doelstelling van de nieuwe website is om alle Connect klanten zo goed mogelijk te informeren, adviseren en inspireren.

Corelio Connect website

Mobile & tablet proof

Mobile & tablets zijn niet meer weg te denken uit het dagelijkse leven. Daarom werd de nieuwe website in HTML5 gemaakt wat hem volledig werkbaar maakt op mobile en tablets. Zo kan alle informatie over Corelio Connect op elk moment geraadpleegd worden.

Multimediale calculator

De mogelijkheden om te adverteren worden steeds groter. Om het berekenen van campagnes te vereenvoudigen, hebben we als eerste mediaregie een multimediale calculator ontwikkeld. Hiermee kunnen zowel voor print (regionale kranten, nationale kranten en magazines) als voor online (web, mobile, tablets)  simulaties gemaakt worden van campagnebudgetten. Erg handig en alleen bij Corelio Connect!

www.corelioconnect.be

18/01/2012

Passe-Partout lanceert plusplus.be

Vandaag ziet plusplus.be het levenslicht: een website die elke dag koopjes en leuke aanbiedingen bundelt. En dat op lokaal niveau, voor verschillende soorten producten. Het is een initiatief van Passe-Partout, de uitgever van het gratis huis-aan-huisblad voor heel België.

plusplus.be

Aanbiedingen voor iedereen: “Koop slimmer”

De aanbiedingen op plusplus.be gelden op een breed productaanbod. En spreken zo ook een brede doelgroep aan. De site is gebruiksvriendelijk en eenvoudig, zodat iedereen ermee aan de slag kan. Vandaag start plusplus.be in de regio’s Leuven en Luik. Later worden dit er meer, zodat in het najaar van 2012 heel België op de site te vinden is.

Intuïtief en innovatief

“Meer en meer mensen gaan op het internet op zoek naar leuke aanbiedingen of kortingen. En online aankopen  is ondertussen helemaal ingeburgerd. Plusplus.be komt daaraan tegemoet,” zegt Katja Isselé, Digital Marketing Manager. “De site is intuïtief, toegankelijk en niet agressief.  Adverteerders krijgen op hun beurt meer mensen over de vloer door hun promoties op plusplus.be te zetten. We zullen ook regelmatig nieuwe, innovatieve concepten een kans geven. Zo maken we het verschil met de concurrentie. “

Vier soorten promoties

De promoties zijn gerangschikt per regio en per productcategorie. Er zijn 4 soorten aanbiedingen.

Deals koopt de bezoeker rechtstreeks op plusplus.be. Hij betaalt online en krijgt dan een voucher die hij in de winkel omruilt voor het product of de dienst.

Coupons zijn kortingen die de bezoeker afprint van de site en meeneemt naar de winkel.

Bij promo’s  vindt de bezoeker een overzicht van alle kortingen of voordelen die voor een bepaald product gelden. Hij moet niets afprinten of kopen: het zijn promoties die iedereen op dat moment sowieso krijgt.

Social deals zijn een nieuw concept: de bezoeker laat de prijs van een product zakken door zijn sociaal netwerk in te schakelen. Deelt hij een deal op Facebook? Dan maakt elke klik van zijn vrienden de korting op het product groter. De bezoeker beslist wanneer de korting hoog genoeg is. Maar alle (vrienden van) vrienden kunnen ook altijd beslissen om het product aan te kopen tegen de prijs die zij interessant vinden. Dat virale aspect – en het beperkt aantal producten – houdt het spannend.

Video’s over plusplus.be en Social Deals vind je hier: YouTube Kanaal van plusplus(www.youtube.com/user/plusplusb).

Over plusplus.be

Plusplus.be is het nieuwe digitale project van Passe-Partout. Dat maakt zelf deel uit van Corelio, de grootste nationale mediagroep die onder meer met Het Nieuwsblad, De Standaard en Vers l’Avenir enkele van de sterkste perstitels in België vertegenwoordigt.

28/11/2011

Versterking van de hoofdredactie van Het Nieuwsblad / De Gentenaar

Na het vertrek van Geert Dewaele als co-hoofdredacteur van Het Nieuwsblad/De Gentenaar was het nodig de redactieleiding opnieuw te versterken.

Met het oog op de continuïteit en voortbouwend op de dynamiek van vandaag hebben we gekozen voor een interne invulling.

Guy Fransen blijft als hoofdredacteur van Het Nieuwsblad/De Gentenaar de eindverantwoordelijke van de redactie. Guy krijgt versterking door de benoeming van Pascal Weiss tot hoofdredacteur nieuws en Liesbeth Van Impe tot politiek hoofdredacteur.

Guy Fransen - Liesbeth Van Impe - Pascal Weiss

Vanaf 1 januari 2012 vormen zij met drie de hoofdredactie van Het Nieuwsblad/De Gentenaar.

Naast de uitgebreide verantwoordelijkheden in hun nieuwe functie, zullen Pascal en Liesbeth de komende twee jaar voorbereid worden om op 1 januari 2014 in duo de hoofdredactie van de krant te vormen. Vanaf die datum neemt Guy een andere functie op binnen het bedrijf.

Gert Ysebaert
Uitgever

03/11/2011

Het Nieuwsblad lanceert online stadsgids

Corelio start met de online stadsgids CitySecrets.be. Een website die surfers naar de leukste adresjes gidst in heel België. En dat in vier categorieën: resto, shopping, uitgaan en wellness.

CitySecrets

“De regionale pagina’s van Nieuwsblad.be zijn altijd al populair geweest. Lezers weten graag wat er in hun gemeente gebeurt. Maar we merkten dat ze ook nood hadden aan informatie die wat meer richting lifestyle gaat. Is er een leuk restaurant in hun buurt? Ging er een nieuwe winkel open? Met CitySecrets vullen we die leemte”, zegt Gert Ysebaert, uitgever van de Corelio-kranten.

Kwaliteit over kwantiteit

“Het is niet de bedoeling dat echt élk café of restaurant op CitySecrets komt te staan”, zegt Ysebaert. “We mikken eerder op kwaliteit dan op kwantiteit. Bij elke zaak vind je een mooie foto, openingsuren, recensies van professionals én lezers, artikels, … we willen de surfer zoveel mogelijk informatie meegeven. En als je je registreert, kan je zelf ook recensies schrijven, foto’s toevoegen, zaken delen via Facebook, …”

Alle steden komen online

Wie zijn of haar stad niet vindt op CitySecrets, moet nog even geduld oefenen. “We zijn gestart met een paar grote steden, en werken van daaruit verder”, aldus Ysebaert. “Vanaf we genoeg leuke zaken in een stad hebben, verschijnt ze op de site. De eerstvolgende steden die erbij komen zijn Kortrijk, Huy, Sint-Niklaas en La Louvière. Op termijn moet heel België online staan.”

Grote lanceringswedstrijd

Corelio viert de lancering van CitySecrets met een wedstrijd. Elke dag vallen er etentjes, filmtickets, wellness-arrangementen en nog veel meer te winnen.